2020. február 23. 22:11 - Zebratti

10+1 zenealbum, ami megváltoztatta az életemet

Írta: Zebra

A zene iránti rajongásom úgy 14 éves korom körül kezdődött. Persze akkor még megzabáltam mindent, ismerkedtem a különböző stílusokkal, de mondhatni igen hamar (olyan 16 évesen) már megtaláltam a nekem való muzsikát és kevés kivétellel a mai napig ugyanabban a zenei közegben mozgok. Magyarul, nem nőttem ki a punkzenét, csak hozzáöregedtem. :)

golden-records.jpg

Amikor elballagtam általános iskolából vettem egy basszusgitárt és elkezdődött a lejtmenet. A tinédzser éveimet teljesen a kitöltötte a zene, olyannyira, hogy szinte semmi más nem érdekelt. Azoknak akik mostanában ismertek meg a YouTube kapcsán, igen fura lehet, de se konzolom nem volt, se gépen nem igazán játszottam, filmeket pedig (bár már akkor is imádtam a horrort) sokkal kevesebbet fogyasztottam. Egyszerűen nem érdekelt semmi csak a koncertek, a fesztiválok, a próbák és a dalszerzés.

Ebben a cikkben arra vállalkoztam, hogy összeszedek 10+1 albumot ami megváltoztatta az életemet, amelyek anno nagyon nagy hatással voltak rám. Ebben a listában nem a kedvenc előadóimat gyűjtöttem össze, hanem azokat az albumokat amiket régen (és még manapság is) rongyosra hallgattam. Nehéz volt összeállítani a listát, hisz megannyi nagyszerű lemez fordult már meg a lejátszómon/-ban, mégis azt hiszem sikerült összeszednem tíz igazán jó albumot, amiknek a hatására lettem az, aki ma vagyok.

Tudtad, hogy van egy YouTube csatornánk?

 

A Geek Generáció csapata folyamatosan, megállás nélkül gyárt tartalmat videók és podcastek formájában, rendszeresen vezetünk be új rovatokat, podcastezünk játékokról és filmekről, illetve megannyi más témát is szoktunk érinteni - nem csak feltétlenül geek témákban. KATTINTS IDE a csatornánk eléréséhez!

Néhány nap kellett mire összeállt a végleges lista. Változtattam rajta párszor és vérzett a szívem amikor egy-egy albumot le kellett húznom róla. Így nem kerültek fel olyan zseniális lemezek, mint a Cockney Rejects - The Greatest hits Vol. 1 és Vol. 2, Slaughter And The Dogs - Do It Dogstyle, Warzone - Don't Forget The Struggle - Don't forget The Streets, Peter And The Test Tube Babies - Pissed And Proud vagy hazaiak közül AMD - A háború borzalmai sőt még rosszabb, CPg - Embör vigyázz! vagy az Auróra - A rezervátum mélyén és még reggelig sorolhatnám. Na, de nem is húzom tovább az időt, itt a 10+1 album, ami megváltoztatta az életem:

1. Angelic Upstarts - 2 Million Voices

Az első bakelitem, amit már azelőtt megvettem, hogy lett volna lejátszóm. Igazi brit punk, annak is a legjobb korszakából. Tizenévesen rongyosra hallgattam az olyan nagyszerű dalokat róla, mint a címadó nóta vagy a Guns for the Afghan Rebels, esetleg a Kids on the Street. Sokat elmond arról, hogy mennyire szeretem ezt a lemezt, hogy pár éve eljutottam egy Angelic Upstarts koncertre (persze már nem az eredeti felállással sajnos), ahol a 2 Millionnal nyitottak én pedig rendesen megkönnyeztem a pillanatot.

Kedvenc dalok: 2 Million Voices, You're Nicked, Last Night Another Soldier

We'll never give up
No need to surrender
We wanna work for a future
Give us a chance we wanna live
Never to return at dawn!

2. Vigyázz lépcső! - Bal oldal, jobb oldal

Jöjjön egy igazán nagy hatású album egyenesen a szülővárosomból. Tizenöt lehettem mikor a kezembe nyomták ezt a lemezt és én az első hangok felcsendülésekor tudtam, hogy szeretni fogom, azóta pedig rendesen a szívemhez is nőtt. A zenekar tagjaival később barátságot kötöttem és többjükkel zenéltem is együtt más projektekben, sőt ebben a bandában voltam beugró énekes is. A Bal oldal, jobb oldal albumhoz tehát ezer szállal kötődöm és bármikor szívesen hallgatom meg.

Sajnos csak egyetlen egy dal van fent a youtube-on, azt is én töltöttem fel évekkel ezelőtt.

Kedvenc dalok: Értelmetlen hajsza, Egyedül, Punkagresszió, Új ska

Egyedül kezedből kihull az élet.
Egyedül lelked már soha nem tér meg

3. Csók és könny - Közhelyekkel telik a napló

Simatökű punkgyerekként, amikor még minden szart meghallgattam, igazán iránymutató volt számomra ez a lemez. Amíg az átlagos bandák utcai harcokról, meg könnygázról és anarchiáról énekeltek (igen, rólatok szól a lemezen az Orwell disznói című dal!), addig a Csók és könny egy jól irányzott arculcsapás erejével tolja a pofánkba szürke hétköznapok monotóniájának kilátástalanságát. Szinte érzed az húgyszagú utca mocskának a bűzét a lemezen, a gyárban zakatoló gépek hangját, a kialvatlan hajnalok nyomasztó atmoszféráját, amikor buszmegállóban fagyoskodsz...

Kedvenc dalok: Társadalmi remekmű, Buszmegálló, Orwell disznói, Médiaterror

Mások által frissen gyártott igényekhez jutunk,
Szabadságunk láncaitól mozdulni sem tudunk.

4. Hüsker Dü - Metal Circus

Talán egy kicsit kilóg a listáról, ugyanis egy hét számos EP-ről van szó. Hihetetlenül hangulatos az egész és annak idején engem azonnal magával ragadott. Nem mellesleg a Real World szerintem az egyik legjobb hardcorepunk nóta a világon.

Kedvenc dalok: Real World, It's Not Funny Anymore

You want to change the world
By breaking rules and laws
People don't do things like that
In the real world at all
You're not a cop, or a politician
You're a person too
You can sing any song you want
But you're still the same

5. Perkele - Voice of Anger

A Perkele egy 1993-ban alakult svéd zenekar, akiket jómagam a 2001-ben megjelent Voice of Anger lemezzel ismertem meg. Bár nem ez a legkiforrottabb albumuk, mégis számomra az egyik legjobban működő lemez lett. Talán a nosztalgia miatt is. (Ohh...azok az esték a Sugovica partján, mikor együtt daloltuk pajtásaimmal a Visitors-t!!!) A mai napig szerethető zenekar, habár sokat változtak az idő múlásával. A Voice of Anger még egy lázadóbb szellemben íródott album, míg mostanra kicsit szentimentálisabb lett a zenekar és többször kerül előtérbe a család, a barátság és az otthon témája a dalokban. De azt hiszem jól is van ez így.

Kedvenc dalok: Trendy Wankers, Visitors, Smash the Scum, Hope and Victory

With our hearts full of fire and our hearts full of rage
We will fight for our honour and the workers rights
Rights to our speech, rights to our lives
In the country where I live, in the country that I love

6. Misfits - Static Age

A kedvenc filmes műfajom és a kedvenc zenei stílusom... na, kitaláltad? Úgy ám! Horrorpunk! (Milyen könnyű a Zebrát boldoggá tenni, ugye?)

Dallamos punkzene szörnyekről, űrlényekről és mindenféle borzalomról; ez a Misfits, a stílus alighanem leghíresebb képviselője.

A Static Age lemez pedig számomra mindig is a legjobb Misfits album lesz. A dalok remekek, alig tudok kedvencet választani, a tónusuk megfelelően sötét és magával ragadó. Egyszerűen muszáj végighallgatni  lemezt, ha egyszer elindul.

Kedvenc dalok: Static Age, Hybrid Moments, Bullet, Hollywood Babylon, Teenagers From Mars, She... meg az összes többi!

Sweet lovely death
I am waiting for your breath
Come sweet death, one last caress

7. Agnostic Front - Something's Gotta Give

A New York Hardcore nagyágyúi, igazi slágergyárosok a műfajon belül. Roger Miret és Vinnie Stigma neve ismerősen cseng minden hozzám hasonló embernek. A számtalan lemezük között számomra mindig is ez volt az, ami a legjobban tükrözte az Agnostic Front érzést. Nagyon erős darab, lendületes és a jobbnál jobb dalok csak úgy húznak magukkal. Arról nem is beszélve, hogy ezen a lemezen található a már-már himnuszi magasságokban járó, bár talán kicsit túlhasznált Gotta Go.

Kedvenc dalok: Before My Eyes, Believe, Bloodsucker

Believe we are right
Believe we are strong
Believe in yourself
Believe, hardcore

8. Yuppicide - Shinebox

A brooklyn-i Yuppicide zenekar számomra a hardcore zene ékköve. Ha megkérdezik, hogy melyik a kedvenc zenekarom, általában az ő nevüket mondom és ez nem véletlen. A mára már bosszantóan egykaptafás műfajon belül egy igazi egyéniség ez a zenekar. Zenéjük, színpadi megjelenésük, flyereik, lemez- és pólógrafikáik egyszerűen zseniálisak. 1988 óta nem törtek be igazán a mainstreambe olyannyira, hogy a mai napig személyesen csomagolják a cuccot, ha rendelsz valamit. A rengeteg nagyszerű kiadvány között nekem a Shinebox áll a legközelebb a szívemhez, de igazán nehéz volt választani.

Kedvenc dalok: Socialization, Follow The Leader, True Love, Tailmouth

Now I lay me down to sleep
I pray the lord my TV to keep
And if it breaks before I wake
I pray the cable my soul to take

9. Cock Sparrer - Shock Troops

A punkzene egyik legnagyszerűbb lemeze a Shock Troops. Igen ez is olyan igazi brit muzsika, abból az időből amikor a legjobb zenekarok születtek. A Cock Sparrer pedig olyannyira rohadt jó banda, hogy 40 év alatt nem tudtak hibázni. Az összes lemezük nagyszerű és még mindig tudnak slágereket írni, azonban ez a 82-es album hemzseg a jobbnál jobb daloktól. Csak annyi, hogy ha valaki megkérdezi tőlem, hogy miről is szól a punkzene, annyit mondok: Hallgasd meg a Cock Sparrertől a Watch Your Back című dalt! Minden benne van.

Kedvenc dalok: Watch Your back, Where Are They Now?, We're Coming back, Take 'em All

Everybody's talking about revolution
Everybody's talking about smash the state
Sounds to me like the final solution
Right wing, left wing, full of hate

10. Dsp - Elmezaj

Hoppá!!! Na ez a lemez rendesen kilóg a sorból... igen, egy hip-hop lemez is felkerült a listára. Mindig is szöveg centrikus voltam, ha zenéről volt szó. (Értsd.: Nagy ívben teszek rá, hogy milyen és mennyi különböző módon tudod a hangszered a nemesebbik szerved köré csavarni, ha nem szól semmiről a dalod.) A magyar hip-hop pedig hemzseg a jobbnál jobb szövegíróktól, s közülük is kiemelkedik a DSP formáció.

Először a Társadalomklinika kapcsán ismertem meg a nevüket. Már az is nagyon bejött, de amit az Elmezaj lemezen művelnek ,az zseniális. Szinte minden sora idézni való az albumnak, rengeteg olyan témával ami velem, veled vagy akárki mással is megtörténhet és ettől lesz rohadt hiteles az egész. A "Tudod mi a gáz, Testvér?" pedig a legjobb skit amit valaha hallottam. Könnyesre röhögöm magam rajta, ahányszor csak meghallom.

Kedvenc dalok: Láncok, Nagybavan, Egyszer fent, egyszer lent, Gyümölcsgép

30 év az karrier, mer' hamarabb nem lehet
Régen a 25 felnőtt volt, ma a 25 az gyerek
Pénzel trébe van és 20 év múlva ugyanott lesz vele
Már az apja is egy kutya volt, csak ugatott meg evett.

+1. Orwell disznói - Disznóvilág

Nem öntömjénezés végett van itt ez a lemez. Igen, ezen az albumon az én hangom hallható, a szövegek nagy részét pedig én írtam és igen, rohadtul megváltoztatta az életemet. Ha valamire büszke vagyok, akkor az ez a lemez. Mert a barátaimmal csináltam, mert rengeteg szép emlék köt hozzá, mert olyan zenészekkel dolgoztam együtt akikre kamaszként már felnéztem. Életem egyik legnagyszerűbb időszaka volt ennek a lemeznek az elkészítése: a dalok megírása, a felvételek, a próbák. Egész életemben szívesen fogok arra az időszakra emlékezni és szívesen fogom meghallgatni ezt az albumot. Plusz minden nagyképűség nélkül állíthatom, hogy ezen a lemezen hallható a zenetörténelem egyik legpimaszabb intrója. :)

(Itt elmarad az idézet. Azért meredek lenne saját magamat idézni, nem?)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://geekgeneracio.blog.hu/api/trackback/id/tr6615488632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása