2020. április 05. 20:02 - Zebratti

Arany János életregénye

Írta: Zebra

"Nekem áldott az a bölcső, mely magyarrá ringatott"

Aki ismer, az tudja, hogy ha könyv van a kezemben, akkor az általában valami horror vagy fantasy novelláskötet. Tudom, nem szépirodalom, de engem ez köt le. Néha azért kézbe veszek egy-egy történelmi vagy épp sci-fi regényt is, azonban van egy műfaj, ami teljesen hidegen hagyott mindig.

arany.jpg

Ez pedig nem más, mint az életrajzi regény. Nem tudom miben gyökerezik ez a fajta averzióm, de sose éreztem ingert, hogy bárkinek is elolvassam az élettörténetét. Na, de mindig akadnak kivételek és ez a cikk se született volna meg, ha most nem egy ilyenről lenne szó.

Van ugyanis egy olyan irodalmi személy, akinek amikor megláttam az arcát a borítón egyszerűen nem tudtam nemet mondani. A címből már kiderült, hogy Arany Jánosról, a magyar irodalom egyik, ha nem legnagyobb alakjáról van szó. Kellemes emlékek fűznek Arany János verseihez.

Mind az iskolában tanult, mind a később magamtól felfedezett művei hatással voltak és vannak rám a mai napig, bár bevallom csak az utóbbi években merültem el igazán mélyen e nagyszerű poéta munkásságában. Kíváncsian vettem hát kézbe a Cselenyák Imre tollából született életregényt, s bár magam sem tudtam, mire számítsak, belevágtam, hogy felfedezzem az embert a versek mögött.

A teljes élettörténet két kötetben jelent meg. Az első az Áldott az a bölcső, míg a második a A tölgyek alatt címen látott napvilágot. Az életregény első fele a költő születésétől, egészen 1849-ig mesél nekünk, a folytatás pedig ott veszi fel a fonalat, ahol az első könyv letette, és a költőóriás 1882-es haláláig tart.

Megismerhetjük gyerekkorát, tanulóéveit, Petőfivel kötött barátságát, a forradalomban játszott szerepét és az azt követő megpróbáltatásait. Eközben bepillantást nyerünk az akkori kor Magyarországába. Jóleső érzés olvasni a leghíresebb műveinek keletkezéséről, arról, hogy milyen hatások érték őt, mikor a ma már százszor hallott sorokat papírra vetette először.

Hihetetlenül olvasmányos, szinte magába szippant a történet, melynek fontosabb állomásait már megismerhettük az iskolában. Cselenyák Imre regénye azonban a száraz adatok helyett egy színes, magával ragadó történetet ad nekünk. Garantálom, hogy ezután másképp vesz az ember a kezébe egy Arany kötetet.

Megismerjük az embert, az apát, a barátot, a pedagógust, a hazafit. Osztozunk vele örömében és bánatában, együtt nevetünk és sírunk vele (ciki-nem ciki, én bizony elejtettem pár könnycseppet a két kötet olvasása közben). Választékos megfogalmazás, gyönyörű nyelvezet, melyet színessé tesz a korabeli kifejezések használata.

statements_1131000.jpg

A cselekmény szinte filmként pereg a szemünk előtt és túlzás nélkül állíthatom, hogy egy percig sem unatkoztam az olvasása közben. Mindez talán furán hangzik, hisz hősünk egy szerény és visszahúzódó ember volt, aki pontosan ehhez méltó életet is élt.

De talán éppen ebben rejlik a varázs, hisz a mai magamutogató, sikerhajhász világunkban igazi felüdülés egy ilyen őszinte és egyenes emberről olvasni. Egy olyan emberről, aki munkássága miatt többet érdemelt volna bármelyikünknél, de ő mégis meg tudott maradni az a szerény, önmegtartóztató parasztember, akinek született.

Nyomd ki a gépet, vedd kezedbe Cselenyák Imre két könyvét és merülj el egy igaz ember életében! Ha egy szóval kéne jellemeznem a köteteket, akkor azt tudnám mondani, hogy: érték. Érték, mert igazi üzenetet hordoznak magukban, egy igazi emberi sorsot mesélnek el.

Csak tanulhatunk belőle és lelkileg fejlődhetünk általa. Én csak hálával tudok e két kötetre gondolni. Örülök, hogy megismerhettem a magyar történelem egyik legnagyobb alakjának emberi oldalát is. Hogy olyan közel hozta hozzám a költőóriást, hogy szinte úgy éreztem, hogy magam is része vagyok az életének, még ha csak egy kicsit is.

Kövesd a Geek Generációt a többi platformon is:

YouTube-csatornánk - videók, podcastek és minden egyéb!
Twitter oldalunk - értesülj elsőként a csapatunkat érintő infókról!
Facebook oldalunk értesülj elsőként a blogra kikerülő bejegyzéseinkről!
Spotify - innen is hallgathatod podcast adásainkat!
Anchor - innen is hallgathatod podcast adásainkat!
Google Podcasts - innen is hallgathatod podcast adásainkat!
RadioPublic - innen is hallgathatod podcast adásainkat!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://geekgeneracio.blog.hu/api/trackback/id/tr7015578992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása